Szeleptörés a ferdén behelyezett szeleprugó miatt (Mahle)

A szelephajtáson végzett javítási munkálatok után előfordulhat, hogy a működő szelep - kedvezőtlen körülmények között - kitörik.

A jelenséget általában szerelési hiba okozza: a ferdén behelyezett szeleprugó.

A véletlenül ferdén beszerelt szeleprugóra ható erők nem egyenletesek, mivel, még ha a szelep zárt állapotban van is, az egyik oldalon a rugó jobban összenyomódik. Amikor a szelep kinyílik, a rugó a tömbre nyomódik, majd a vezérműtengely löketének hatására rendkívül nagy hajlítónyomaték keletkezik a szelepszár felső részében.

A szelepszár legalsó vájatától kiindulva így következhet be a szelep kitörése. A kitört szelep beesik az égéstérbe, beszorul a dugattyú és a hengerfej közé és erősen deformálódik.

A hibajelenség tipikus ismertetőjegyei:

  • A meghibásodás közvetlenül a javítás után lép fel.
  • A törés a harmadik vájat magasságából indul és végigfut a szelepszáron.
  • Részben deformálódott szelepékek.
  • A szeleprugó érintkező felületén a hengerfejben egyenetlen nyomás jelei mutatkoznak
  • A törés a ridegtörés tipikus szerkezetét mutatja.

 

2019.07.11.