Varta akkumulátorok

Varta akkumulátorok

A legtöbb vezető esetében az akkumulátor észrevehetetlen, hacsak meg nem hibásodott. Akkor azonban, ha a motor nem indul, lehet, hogy már túl késő az egyszerű karbantartáshoz.

Szerencsére az akkumulátoroknak a téli hónapokra történő előkészítésekor van pár dolog, amelyet a vezető már most könnyen megtehet. Dr. Eberhard Meissner, aki akkumulátorokkal foglalkozó szakértője a Johnson Controlsnak - amely egyébként egyike a gépjármuveknél alkalmazott indítóakkumulátorok legnagyobb gyártóinak a világon -, a következő három tippet adja:


1. Hogyan előzhetők meg telente a gépkocsi indításakor jelentkező problémák?

  • Akkumulátorát rendszeresen ellenőriztesse. Akkumulátorellenőrzést a műhelyekben kérhet. Nagyon gyakran még ingyenes is lehet az akkumulátorok ellenőrzése.
  • Fontos az akkumulátor fedelének és saruinak antisztatikus ronggyal történő megtisztítása. Ezzel megakadályozható a sarukkal való érintkezés során a szennyeződésen keresztül megvalósuló, nem szándékos elektromos kisülés.
  • Ha szükséges, a sarukapcsok ellenőrzésével és meghúzásával arról is meg kell bizonyosodni, hogy az elektromos csatlakozás megbízható-e.
  • Az akkumulátor jobb újratöltése érdekében tegyen meg nagyobb távolságokat a gépkocsival. Ha kisebb távolságokat tesz meg csupán, az akkumulátor nem tud teljesen feltöltődni, ez pedig növeli a meghibásodás kockázatát. Mindez a gépkocsi olyan „energiafalóinak” tudható be, mint amilyenek a hátsó ablakot fűtő elemek, az ülések fűtése és a ventilátorok – különösen akkor, amikor Ön forgalmi jelzőlámpáknál várakozik, vagy ha dugóba kerül.

2. Ha meghibásodás fordul elő, hogyan tudom a gépkocsit helyesen bebikázni?

  • A gyújtást mindkét jármű esetében ki kell kapcsolni – mind a működő járművön, mind az indítandó járművön.

Az indítókábel használata:
1. Csatlakoztassa a piros indítókábelt a lemerült akkumulátor pozitív sarujához.
2. Csatlakozassa a piros indítókábel másik végét a tartalékakkumulátor pozitív sarujához.
3. A fekete kábelt előbb a tartalékakkumulátor negatív sarujához kell csatlakoztatni.
4. A másik végét pedig annak a jármű alvázának a festetlen felületéhez csatlakoztassa annak a járműnek a motorterében, amelyet indítani kell.

  • Indítsa el a működő jármű motorját.
  • Ellenőrizze, hogy a kábelek nincsenek-e bárhol a ventilátor vagy a ventilátor ékszíja közelében.
  • Mindaddig ne indítsa el a lemerült akkumulátorú jármű motorját, amíg a működő jármű motorja jár.
  • Amint a jármű elindult, a kábeleket fordított sorrendben kösse le, mint ahogyan csatlakoztatta.

Bebikázás: ne feledkezzen el 3 dologról
1. Mindkét jármű akkumulátorának ugyanolyan kell legyen a feszültségszintje. Mindenképpen legyen gondja a címke ellenorzésére. NE próbálkozzon szabványos 12 V-os elektromos rendszerű járművének 24 V-os elektromos rendszerű tehergépkocsiról történő bebikázásával, illetve fordítva.
2. Az indítókábeleket a megfelelő sorrendben kell csatlakoztatni.
3. A működő jármű motorját még azelőtt járatni kell, hogy a gyújtást bekapcsolnák a beindítandó járművön. Ezzel a működő akkumulátor kisülése megelőzhető.
Fontos megjegyzés: tartsa magát a jármű gyártójának javaslatához, amely egyébként a felhasználói kézikönyvben található. Ha a gyártó különleges pozitív vagy negatív, szervizcélú akkumulátorsaru-kapocsról is gondoskodik a járműben, ezt kell használni.

3. Ha lemerült az akkumulátor, és újra van szükségem, hogyan javíthatom meg?
Pár évvel ezelőtt meglehetősen könnyű feladat volt egy akkumulátorcsere. Manapság viszont a járművekben alkalmazott elektromos rendszerek arra szolgálnak, hogy támogassák a kényelmet, a szórakozást és a környezetbarát technológiákat (pl. Start-Stop) kiszolgáló és egyre inkább növekvő igényt. Gyakran különleges célszerszámokra és szakértelemre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátort a megfelelő módon kicserélhessék. Például: sok járműnél regisztrálni kell valamilyen rendszerben az új akkumulátort, miután kicserélték – ami akár bonyolult eljárás is lehet. Ha az akkumulátor és a jármű számítógépes rendszere közötti elektromos áramkör megszakad, ez adatvesztést eredményezhet a járművet vezérlő egységekben és a tájékoztatást, valamint szórakozást célzó szerkezeteknél. Előfordulhat, hogy az elektronikus komponenseket, mint amilyenek a rádiók és az ablakok, újra kell programozni.

Másik kihívás, ha akkumulátorát maga cseréli, hogy megtalálja annak helyét a gépjárműben. Előfordulhat, hogy a motorháztető alatt van, de elrejthetik a csomagtartóban is.

Ahhoz, hogy az akkumulátor kicserélését megkönnyíthesse, vigye gépkocsiját valamelyik műhelybe vagy tanúsított szervizállomásra. A gépjárművekkel és akkumulátorokkal foglalkozó szakemberek azt is tudni fogják, melyik akkumulátor a legjobb az adott gépkocsihoz.

Forrás: Varta