Amit tudni érdemes a fékbetét-kopásérzékelőkről

Mire való a fékbetét-kopásérzékelő?

A fékbetétek idővel elkopnak. Hogy ez mennyi idő alatt következik be, az jelentős különbségeket mutathat. Az útviszonyok, a vezetési stílus, a sebesség, a terhelés, valamint a betétek és a tárcsák típusa egyaránt befolyásolják a kopás sebességét, így a vezetők és a szerelők nehezen tudják megmondani, mikor lehet szükség új szettre. A fékbetét-kopásérzékelő éppen ezt a bizonytalanságot szünteti meg azzal, hogy jelzi a vezetőnek, ha a fékbetét kopott, sőt, bizonyos járműveknél előrejelzi, hogy ez mikor fog bekövetkezni. Amellett, hogy ezzel segít időzíteni a fékjavításokat, a fékbetéteket kiváló állapotban tartva biztonságos és kontrollált vezetést garantál.

Hogy működik a fékbetét-kopásérzékelő?

A mai modern fékbetét-érzékelők a sok régi fékrendszerben megtalálható fém fülekből fejlődtek ki. Ezek a fülek a tárcsákhoz dörzsölődve hangos csikorgással jelezték a vezetőnek, hogy a betétek elérték a maximális kopáshatárt.

Az elektronikus fékbetét-kopásérzékelőkben a fém fülek helyett kisméretű szenzor található: ez egy huzalhurok, amelyben alacsony áram folyik. Ahogy a betét kopik, fokozatosan előtűnik az áramköri hurok, amely a tárcsával érintkezve megszakad. Emiatt a műszerfalon kigyullad egy figyelmeztető lámpa, ami azt jelzi, hogy ideje fékbetéteket cserélni.

A legmodernebb szenzorok még egy lépéssel tovább mennek. Amellett, hogy riasztják a vezetőt, ha a fékbetét elkopott, azt is mérik, mennyit futhat még a betét. Ezekben az ún. kétlépcsős érzékelőkben két ellenállás-áramkör található, amelyek egymással párhuzamosan helyezkednek el az érzékelőház két különböző magasságában. Amikor az első áramkör megszakad, megnő az ellenállás az érzékelőben, és a rendszer a kerékfordulatszám, a futásteljesítmény, a féknyomás, a fékhőmérséklet és a fék üzemideje alapján kiszámítja a fékbetét hátralévő élettartamát. Ez az információ azután megjelenik a műszerfalon: vagy tényleges számok formájában a jármű elindításakor, vagy figyelmeztető lámpa formájában, amely a betét kopásával együtt változtatja a színét. Ha a második kör is megszakad, a áramkör nyitottá válik. Ez aktiválja a figyelmeztető lámpát, amely azt jelzi, ideje a fék szervizelésének.

Míg sok fékbetétkopás-érzékelő rendszerhez tartozik egy, a belső betéten elhelyezett szenzor a jármű négy kerekénél, a szenzorok tényleges száma egy és négy között változhat a fékrendszer kialakításától függően. A szenzor pozíciója szintén változhat. A legelterjedtebb elektronikus kopásérzékelők közvetlenül a fékbetét anyagába vannak integrálva, így nem cserélhetők. Más fajták magára a fékbetétre vannak szerelve.

Miért kell cserélni a fékbetét-kopásérzékelőket?

Mivel a fékbetét-kopásérzékelőket arra tervezték, hogy tönkremenjenek, ki kell őket cserélni minden alkalommal, amikor új fékbetétek kerülnek beszerelésre. Ajánlatos emellett rendszeresen, a fékbetétcserék között is ellenőrizni a szenzorokat, és kicserélni őket, amennyiben szükséges. A fékekből származó hő egy idő után kárt tehet a huzalozásban és a kapcsokban. A szenzorok emellett érzékenyek a munkavégzés, pl. új féktárcsák beszerelése közbeni fizikai behatásokra is.

A pótalkatrészek iránti egyre nagyobb igényre válaszul a Delphi Technologies sokféle, eredeti minőségű fékbetét-kopásérzékelőt kínál, az eredeti alkatrészekhez hasonlóan a betétekkel együtt, vagy különálló alkatrészként.