Csendes, hatékony fékekhez

A csikorgás, rezgés és keménység megjelenése kihathat minden jármű kellemes vezetési élményére.

A fékezés alatt történő csikorgás erős hangmagasságú rezgéssel keletkezik, amely hallható. Képzelje el, hogy nedves ujjal követi a borospohár karimáját, amelyben víz található. Az üveg rezonál, és hang keletkezik. A rezgés súrlódással keletkezik, amelyet a pohár széle körüli ujjny- om idéz elő. Ez viszonzásképpen rezonál a pohár belse- jében, amelyben víz van, hangot keltve ily módon.

Ez ugyanaz az elv, amely a csikorgásra és rezgésre al- kalmazandó, amelyek a fékbetétek és féktárcsák közötti súrlódással keletkeznek. Ezek átvivődnek a féknyergekre. Ennek eredménye, hogy az egész fékrendszer rezonál, és kellemetlen hangot idéz elő.

Csikorgás

Igen sok tényezőt figyelembe kell venni, amelyek elfojtják a fékezés alkalmával történő csikorgást és rezgéseket.

Ezek magukba foglalják az anyagminőséget, az alkotóe- lemek formáját és csavarodását, a vezetési körülménye- ket, a jármű gyorsaságát és a fék hőmérsékletét.

A csikorgást gyakran a féktárcsán lévő fékbetétek rezgé- sei idézik elő, ahol nem valósul meg teljes érintkezés. Ezt szintén előidézheti egyes alkatrészek károsodása vagy szabálytalansága, mint pl. alátétek és csapok, amelyek elveszítették feszességüket, hangullámokat előidézve így. Ezek a hanghullámok lehetnek vagy magas rezgések, amelyeket hallhat, vagy alacsony rezgések, amelyeket érezhet.

Rezgések és csikorgások minimálisra csökkentése

Az új febi fékbetétek fejlesztése során, számos techno- lógia alkalmazandó a kényelem javítása érdekében, mind a járművezetők mind az utasok számára, minimálisra csökkentve ezeket a kellemetlen rezgéseket és hangokat a febi megtartja vagy felülmúlja a fékbetétekre vonatkozó OE előírásokat, megőrizve így az eredeti gyártói elő- nyöket és tulajdonságokat – mint lejtés és vagy kivágás hozzáadása a fékbetét „beállításához“, annak érdeké- ben, hogy kisebb zajt csapjon. A lejtések és kivágások megváltoztatják a természetes frekvenciát, amelyen a fék oszcillál, úgy, hogy halkabban működik ezen jellegzetes- ségek nélküli fékbetétektől.

Különböző fajtájú alátétek is léteznek, amelyeket szintén rá lehet tenni az acél tartólemezre, a betét és a nyereg közötti rezgések elnyomása érdekében. Ezek az alátétek párnaként hatnak; elnyelik a zajokat keltő rezgéseket.

Egyes alátátek félhold alakú metszettel is rendelkezhet- nek, amely lehetővé teszi a nyereg számára a fék kívánt szög alatt történő benyomását, csökkentve ezzel a zajt, és lehetővé téve a betét egyforma és egyenletes kopá- sát. Általában az irányhatású fékbetétekre kell helyezni, amelyet csupán egy irányban lehet felszerelni.

A fékbetéteket szintén ki lehet szállítani kapcsokkal és csörgés elleni rugókkal együtt, amelyek minimálisra csökkentik a betétek és nyergek közötti érintkezést, a rezgések további elnyomása érdekében a betétek kez- deti használata alkalmával. Léteznek hozzáadott súllyal rendelkező betétek is: a súly hozzáadása a fejelsztési szakaszban történik, a rezgések és zaj csökkentése érdekében.

Fékrendszer szervizelése

A fékrendszer súrlódási alkotóelemeinek szervizelése és cseréje során, létezik néhány fontos alkatrész, amelyet ellenőrizni kell, a szabályos működés biztosítása, vala- mint a nem kívánatos fékzaj minimálisra csökkentése érdekében.

Ide tartoznak a féknyergek és tartók, mint ahogy egyéb, vasból készült alaktrész állapota, hogy lássa, kopottak- e, elromlottak-e vagy rozsdamartak-e. Az új fékbetétek beszerelése során ügyeljen rá, hogy eltávolítsa a korró- ziót a betétek és nyergek külső részeiről, és hogy ille- szkedjenek a fék új, vasból készült alkatrészei. A szabad mozgás és hatékony fékezés biztosítása érdekében, ken- je be a külső részeket a febi kerámia alapú, beszorulás elleni kenőpasztájával. Kerülje a réz alapú zsírok haszná- latát, mivel az potenciálisan kihathat az ABS jelzésekre és galvánkorróziót eredményez. Továbbá akadályozza a fékbetét szabadon történő mozgását, ami szintén lehet a zajkeltés forrása.

Amennyiben a féktárcsákon mély bevágások vagy vállak vannak, azokat is ki kell cserélnie, mivel az egyenetlen felületek zajt idéznek elő. Szintén biztosítani kell, hogy a kerékagyak tiszták legyenek, és a számláló ellenőrzési mutatójának segítségével ellenőrizze, nincs-e oldalsó ütés. Ezután, mielőtt beszerelné az új tárcsákat, a jármű gyártójának adataival ellenőrizze a toleranciát. A féktárc- sák cseréje előtt fontos megtisztítani a kerékagy felületét, mivel ellenkező esetben a fék remegésére kerülhet sor.

Csendes, hatékony fékekhez kötelezően minőséges fékrendszer alkatrészeket használjon, valamint megfelelő kiegészítő felszerelést, amelyet megtalál a febi vállalat széles termékválasztékában, amennyiben a fékrendszer szervizelésére kerül sor.

Támaszkodjon a febi vállalat megvizsgált, OE össze- hangolt alkatrészeire. A fékrendszer alkatrészek teljes termékválasztékát a következő oldalon találja: at: partsfinder.bilsteingroup.com.