Káros rezgések

Meghatározása szerint a zaj egy kellemetlen hang, amely valamilyen zavarra utal, ilyen például egy kopott csapágy zörgése. 
A rezgés meghatározás szerint egy tárgy zavaró, ismétlődő mozgása, például adott sebességen egy kiegyensúlyozatlan kerék a kormány rezgését idézi elő. A keménység meghatározása ennél körülményesebb, mivel megítélése szubjektív. Olyan hirtelen fellépő, agresszív hatásként írható le, mint a jármű felfüggesztésének válasza arra, hogy kátyúba hajtottunk. 
Ezeknek a jellemzőknek a fő forrása a járműben a belső égésű motor, forgó alkatrészeivel, ütemeivel, és a működése során fellépő fordulatszám-változásokkal. Mindezeket felerősödnek a stop/start technológiával, hengerlekapcsolással és nagyobb sűrítési aránnyal működő motorok esetében. A rezgések átadásának útja a karosszériára a motortartókon és minden rezonáló üzemanyag-, kipufogó- vagy klímavezetéken keresztül vezet, vagy a belső burkolaton át történik. Az eredményt vagy hallható hangként, vagy érezhető rezgésként érzékeljük.

A járműgyártók különböző formájú, méretű és típusú motortartókat alkalmazva igyekeznek elszigetelni a motort a karosszériától, és kivédeni a fenti következményeket. Mindez ugyanakkor nagy mértékben függ a jármű motorjának jellemzőitől, az ezzel összefüggő költségektől és a márka minőségfelfogásától. A motortartó bakok három fő típusa gumi, hidraulikus vagy elektronikus alapú. 
A hagyományos és leggyakoribb megoldás a gumi bak. Ez számos formában és méretben kapható, kezdve az egyszerű cérnaorsó formától egészen a komplex gumi - fém struktúrákig. A keménység a felhasznált elasztomer tulajdonságainak függvényében szabályozható, a mozgás irányát a csapágyszerkezet fix csatlakozásai határozzák meg. 
Az ennél dinamikusabb hidrocsapágy tartók ötvözik a hagyományos gumi tartóbak zajcsökkentő funkcióit a kiegyensúlyozott teljesítménnyel. A hidraulikus motortartók alkalmasak arra, hogy a terheléshez igazodjanak. A hidrocsapágyban található viszkózus folyadék lengéscsillapítóként működik, így biztosítja az optimális szigetelést. 

A hidraulikus motortartóban gumi tömbjében egy felső és egy alsó karma található. A kamrákat számos csatorna köti össze, és egy gumi membrán választja el egymástól. A gumi tömbben található viszkózus folyadék másodlagos csillapítóként működik. Az ütődést és rezgést generáló mozgások hatására a membrán kinyitja és bezárja az áteresztő csatornákat, így irányítva a viszkózus folyadék áramlását a két kamra között. Ezáltal változik a hidrocsapágy merevsége, ami optimális csillapítást eredményez az útviszonyoktól függetlenül. (1-es ábra)

A fokozott igény a hidrocsapágyak szabályozásának javítására vezetett, egyik lehetőségként, a motor által generált vákuum alkalmazásához. A keletkező negatív nyomás biztosítja a csapágy lágyságát alapjáraton és az alacsonyabb fordulatszám-tartományban, illetve keménységét a magasabb fordulatszám-tartományban. 
A hidraulikus motortartók csillapító funkciójának szabályozása tovább fejlődött, így jelentek meg az elektronikus úton kapcsolható, a jármű motormenedzsmentjéhez csatlakozó megoldások. (2-es ábra)

Az elektronikus motortartók teljesítik a csillapításra vonatkozó követelményeket, ugyanakkor fokozott szabályozást biztosítanak. 

2019.10.01.