Személy- és haszongépjárművek kenőanyagai

Drivemax - A maximális teljesítmény meghatározója!

A kenőolaj meghatározása:

Két, mozgó felület közé bejuttatott anyag, amelynek feladata, hogy csökkentse a közöttük fellépő súrlódást, ezáltal fokozza a hatékonyságot és csökkentse a felületek kopását.

A kenőanyagok feladatai: „

  • A súrlódás és a kopás csökkentése „
  • A motorzaj csökkentése „
  • A henger és a dugattyú tömítése „
  • A motor üzemi hőmérsékletének csökkentése „
  • Tisztító hatás kifejtése „
  • A savak semlegesítése „
  • A korrózió minimálisra csökkentése „
  • Hidraulikai feladatok ellátása

A kenőanyag összetevői: adalékok és alapolaj.

Az alapolaj: „

  • ásványi – teljes egészében kőolajszármazék „
  • félszintetikus- ásványi és szintetikus olaj keveréke „
  • szintetikus – laboratóriumban, vegyi úton előállított

A kenőanyagok három alapvető tulajdonsággal rendelkeznek:

1. Viszkozitás OW-40
Viszkozitási fok (SAE – Society of Automotive Engineers) A viszkozitás egy folyadék folyással szembeni ellenállását méri. Az első két számjegy az olaj viszkozitását mutatja alacsony hőmérsékleten, és a W betű követi őket (W: Winter / tél). Minél alacsonyabb ez a szám, annál folyékonyabb az olaj alacsony hőmérsékleten. Az utolsó két számjegy jelzi az olaj viszkozitását magas hőmérsékleten. A motor működésekor az olaj hőmérséklete a 120°C-ot is meghaladhatja. Az optimális kenés biztosítása érdekében az olajnak a körülményektől függetlenül meg kell őriznie bizonyos fokú viszkozitását.

Minél magasabb a viszkozitási index, annál viszkózusabb az olaj, és annál jobb kenést biztosít. A túl magas viszkozitás a folyással szembeni nagyobb ellenállást jelent, ami fokozott üzemanyagfogyasztást eredményez. A motor hideg indításakor az olajnak több időre van szüksége ahhoz, hogy a mozgó alkatrészeket elérje. Ha a viszkozitás túl alacsony, az olajréteg is túl vékony lesz, ezért magas hőmérsékleten nem biztosít megfelelő védelmet a kopás ellen.

2. Nemzetközi specifikációk:

API SM/CF - ACEA C3 ACEA: Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Európai Autógyártók Szövetsége)

Az A, B, C szimbólumok (osztályok) jelölik a különböző felhasználási célokra kifejlesztett motorolajokat. ACEA A/B jelölésű olaj alkalmas könnyű, benzin- és dízelüzemű motorok számára, részecskeszűrőrendszerekkel nem kompatibilis.

ACEA C- könnyű, benzin- és dízelüzemű motorokhoz való olaj, amely kompatibilis a kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel.

A = Benzinüzemű motor
B = Dízelüzemű motor
1, 3, 4, 5 = Kategóriák
API: American Petroleum Institute = Amerikai Kőolajipari Intézet
API « Sx/Cx»
S vagy C = a motor gyújtásrendszerét jelöli
S = Service/ szerviz osztály (benzin, gáz, etanol, ..., szikragyújtású motorok)
C = commercial / kereskedelmi osztály (dízel, kompressziós gyújtású motorok)

A benzinüzemű motorok aktuális követelményszintje: SN és SM Teherautó-motorok és dízelmotorok esetében az aktuális követelményszint CJ-4 és CI-4. A hajtóműolajok leggyakrabban használt API specifikációi: GL4 és GL5.

3. Az autógyártók jóváhagyásai

Valamennyi OEM saját jóváhagyásokat ad ki. A gyártók típusra és jóváhagyásra vonatkozó ajánlásairól az autó kézikönyve nyújt tájékoztatást.

Európai gyártók: „

  • Renault - “RN0720” „
  • Porsche - “A40” „
  • Volkswagen (VAG) -VW 504 00 / 507 00” „
  • BMW - “BMW LL-04” „
  • Mercedes Benz - MB *229.51” „
  • PSA (Peugeot Citroën) - “PSA B71 2290”

Amerikai gyártók: „

  • General Motors - “GM dexos2TM” „
  • Ford - “WSS M2C 913 D”

 

 

2019.07.22.